الخميس، 22 مايو 2008

صديقي صرف العلاوه على الدكتور نابولسي

طبعا كلنا بنسمع بالصدفه او بالقصد الاعلانات اللي بتيجي على نجوم اف ام..وطبعا كل الاعلانات اتصل بكذا علشان نحل مشاكلك واتصل بكذا علشان تسمع صوت حبيبتك واتصل بكذا علشان تلحق ماتش المنتخب والخ الخ الخ...ماتيجوا نشوف الحكايه ايه


عند انتهاء الإعلانات فوجئت بصديقي يمسك بهاتفه المحمول ويطلب نمرة.

سألته ماذا تفعل؟ هل ستطلب خبيرة الماكياج أم طريقة عمل الشركسية ؟.

فقال ضاحكا:أنا أريد أن أجرب الدكتور نابلسي لأري ماذا يقول للمهمومين الذين تحاصرهم الأحزان مقابل الفيزيتا التي يحصل عليها من شركة التليفونات مخصومة من رصيدي.

قلت له: وهل تتوقع أن يقول شيئا ذا قيمة؟

أجاب: دعنا نتسل.. سأتظاهر بأنني تعبان وأحتاج لمشورته وأؤكد لك أننا سنضحك عليه، ثم فتح المايك..

تررن تررن ألو الدكتور نابلسي؟

أيوه يا أفندم سلامتك، خير تعبان من ايه؟

صديقي: يا دكتور نابلسي أنا وقعت في طابور العيش ورجلي اتكسرت وحالتي النفسية سيئة.

د نابلسي: ألف سلامة يا حبيبي، شدة وتزول بإذن الله.

صديقي: ولما رحت أفك الجبس اتزحلقت في قشرة موز ورجلي التانية اتكسرت.

د نابلسي: كل ده في ميزان حسناتك إن شاء الله، والحمد لله إن ايديك سليمة.

صديقي: أبداً يا دكتور ايديا الاتنين متجبسين من وقعة الشهر اللي فات.

نابلسي: عموما يا ابني المؤمن منصاب وبكرة تبقي زي الفل.

صديقي: وكمان حماتي وقعت وماتت وهي بتغسل الهدوم علي شاطئ الرشاح.

نابلسي: والرشاح دا فين يا ابني؟.

صديقي: في الخصوص يا دكتور.

نابلسي: والخصوص دي فين.

صديقي: أول محطة بعد العموم يا دكتور.

نابلسي: إيييه.. دنيا، كلنا لها يا ابني والزعل مايجيش منه.. شد حيلك انت راجل وان شاء الله تكون آخر الأحزان.

صديقي: وأخويا جاله تسمم من أكلة فسيخ في شم النسيم.

نابلسي: بكرة يخف ويقوم زي الحصان، سلمها لله.

صديقي: والأسعار يا دكتور.. أعمل إيه في الأسعار،المارون جلاسيه فلت عياره وبقي في السما، وزجاجة الكورفوازييه الأصلي أصبحت غالية نار.

نابلسي: خللي أملك في الله كبير، بكرة كل شيء يرجع لسعره الأصلي وناكل مارون جلاسيه ونشرب ونفرفش زي زمان.

صديقي: ووقية الكمّون في بورصة لندن أصبحت بالشيء الفلاني يا دكتور نابلسي والناس هناك محتاسين ومش عارفين يعملوا كمّونية. نابلسي: صلي ع النبي وماتفكرش ف لندن.. خلينا في مصر، فيه حد هنا مزعلك؟.

صديقي: يا دكتور نابلسي أنا عندي أرق والنوم جافاني.. جربت كل الحبوب المنومة ومافيش فايدة.
نابلسي: جرب تلعب رياضة يا ابني أو مارس هواية مفيدة.. ارسم، اكتب شعر.
صديقي: أنا بالفعل أكتب شعر، تحب أسمعك أشعاري؟.

نابلسي: قول يا حبيبي واشجيني.

صديقي: موعود معايا بالعذاب موعود.. دخلت بيتكم لقيته كله قرود.

نابلسي: الله ياابني قول كمان.

صديقي: دا مجرد مطلع القصيدة ولما انتهي منها ستكون أول من يسمعها.

يا دكتور أنا حزين جدا ولقيت حاطط كل همي في الأكل وأصبحت في وزن الفيل.

نابلسي: بتاكل ايه يا ابني؟. صديقي: النهارده علي الغدا أكلت صينية مكرونة بالبشاميل مع بطة محمرة.

نابلسي: أكلت الصينية كلها والبطة كلها؟.

صديقي: أيوه يا دكتور.

نابلسي: عموماً بالهنا والشفا ومطرح ما يسري يمري لكن الحرص مطلوب وحاول في العشا تاكل حاجة خفيفة.

صديقي: أنا عندي نُص جمل مشوي موجود في الثلاجة سآكله في العشا.

نابلسي: أوكي يا ابني لكن خذ بعده سلطانية زبادي مع ملعقة عسل.

صديقي: طب كفاية كده يا دكتور نابلسي علشان أنا كنت باعمل عليك فيلم وباشتغلك وطلعت كروديا وشربتها يا ابن اللذيذة.

الدكتور نابلسي وهو يضحك للمرة الأولي: بالعكس يا حبيبي، أنا اللي اشتغلتك وخدت فلوسك يا اهبل!!

ليست هناك تعليقات: